היצור היחיד על פני כדור הארץ שקיבל את היכולת לעונג המופלא הזה, המכונה: "צחוק", הינו האדם. למזלנו הרב, כולנו משתייכים לזן הזה. הננו יצורים המהלכים על שתי רגליים ומסוגלים לצחוק, ואף להתגלגל מצחוק, וזוהי זכות גדולה שרובינו מקבלים כדרך אגב. למעשה- כל כך הורגלנו לעצם העובדה שיש באפשרותנו לצחוק, עד שאנחנו נוטים לשכוח להשתמש בה.
בשנים האחרונות, הולכות ומצטברות הראיות לתועלות הבלתי מעורערות של הצחוק, ועל רקע התפתחויות אלו, צומחות גישות כמו הצחוק תרפיה.
מהי למעשה "הצחוק- תרפיה"? ה-"צחוק תרפיה" שבכוונתי להציג, הינה גם שיטה טיפולית, וגם שיטה להתפתחות ולמודעות אישית, העושה שימוש בצחוק, הומור ובהנאה בעבודה עם התכנים הנפשיים, וכן כדי להגיע למימוש עצמי. מטרתה המרכזית של התרפיה בצחוק, הינה לתת למטפל ולמטופל, כלים מעשיים להעצים את היכולת ליהנות ולצחוק, ואף להקנות כלים המאפשרים לעשות כל דבר- כולל תהליכים נפשיים מורכבים, בדרך של הומור והנאה. אין זה אומר שבמסגרת טיפול נפשי ב"צחוק תרפיה" אסור למטופל לבכות, או לבטא רגשות שליליים, אבל הדגש בטיפול יהיה על העצמת הרגשות החיוביים, ועל שימוש בהומור ובצחוק כדי להתמודד עם תכנים קשים וכואבים בצורה קלילה יותר. בטיפול בצחוק, המטפל והמטופל יבלו חלק גדול מהטיפול בצחוק משחרר, ובהתבוננות בחיי המטופל ממבט אוהב, מקבל ומחויך. מבט שמסוגל להפוך טעויות והאשמה עצמית- לנושא לבדיחה או לצחוק סלחני.
טכניקות מעשיות לשימוש בהומור, צחוק והנאה:
חתירה לשמחת חיים:
1. לזהות את הגורמים המפריעים לשמחת החיים: חשוב לברר מהם הגורמים שפוגעים בשמחת החיים שלי, וכיצד, בהדרגה, ברגישות ובנחישות- משנים אותם.
2. לפעול בנחישות לקידום הגורמים שמשמחים: יש לזהות מהם אותם דברים שגורמים לנו ולסובבים אותנו לשמחה ולהנאה, ולהרבות באותם הגורמים, או לפחות לחתור להשגתם בסבלנות ובנחישות.
הכנסת הצחוק וההנאה לשגרת החיים:
1. לחשוב על דרכים יצירתיות לבצע פעילויות שגרתיות: למצוא את הדרך לעשות מטלות יום יומיות מכבידות או משעממות בצורה יצירתית ומהנה.
2. שיפור סביבת העבודה ושילוב אלמנטים מהנים: למצוא דרך להפוך את העבודה למהנה יותר- על ידי הפסקות מהנות, קישוט סביבת העבודה, הוספת אלמנטים חיוביים לעבודה, שיפור היחסים עם החברים לעבודה, יוזמות ורעיונות חדשים בעבודה, ולעיתים- אם אין ברירה אחרת- אף לשנות את מקום העבודה. על כל פנים, על פי עקרונות הצחוק תרפיה- במידה והעבודה מכבידה ומתסכלת חייבים ליצור שינוי בתנאי העבודה.
3. להוסיף מוזיקה לכל דבר: להוסיף מוזיקה שאוהבים (במערכת, ב- MP3 , במחשב) לפעילויות יום יומיות אפרוריות, וכמובן להרבות בשירה (מכוון גם לזייפנים!).
4. חופשות ובילויים יצירתיים: לדעת לצאת לחופשות יצירתיות. החופשות יכולות להיות קצרות, ואין הכרח להגיע למקומות רחוקים. אפשר בסוף השבוע לצאת לטבע או לים, או לכל מקום שעושה הרגשה טובה. בכל שבוע לתכנן "מיני-חופשה" מעניינת, שתהיה נקודת אור בסופו או באמצעו של השבוע.
5. לא להסכים לסבול: אם מבצעים פעילות כל שהיא, ומגלים שהיא גורמת סבל, לנסות לעצור, ולחשוב איך אפשר לבצע את אותה הפעילות בצורה נעימה יותר.
שימוש מוגבר ביצירתיות:
עיקרה של החשיבה היצירתית, הנו למצוא דרכים חדשות לבצע דבר מה. וישנן טכניקות רבות לפתח חשיבה יצירתית, עליהן אפשר לקרוא בספריו של אדוארד דה-בונו, אך כאן- מחמת קוצר היריעה לא ארחיב לגביהן.
1. חשיבה יצירתית על פעילויות שגרתיות: לקחת פעילות שעושים לעיתים קרובות, ולחשוב על דרך חדשה- יעילה יותר או מעניינת יותר לעשותה.
2. חשיבה יצירתיות על הדרכים להשגת מטרות ויעדים: להכין רשימה של מטרות ויעדים, ולהמציא דרכים יצירתיות כיצד ניתן לממש אותם.
3. מציאת פתרונות יצירתיים לבעיות: לקחת בעיה מרכזית שמטרידה- ולרשום כמה פתרונות יצירתיים וחדשניים לאותה הבעיה.
צחוק והנאה בתהליכים נפשיים וככלי לקבלה עצמית:
1. להתבדח על החסרונות: על פי עקרונות הצחוק-תרפיה, מומלץ להתבדח על החסרונות בכל הזדמנות שנזכרים בהם.
2. לצייר קריקטורות: קריקטורות הן כלי עבודה מצוין עבור מי שרוצה להשתמש בצחוק-תרפיה. אפשר לצייר קריקטורות בכל סיטואציה בה נוצר מתח נפשי או כשעולות תחושות קשות.
3. לחקות את עצמך: אפשר לעשות שימוש ביכולות דרמטיות- אדם יכול לעשות חיקויים משעשעים של עצמו, בייחוד בתכונות ובהתנהגויות הרעות שלו, כפי שהיה עושה קומיקאי שהיה מחקה אותו. את החיקויים אפשר לעשות לבד, מול הראי, ומי שניחן באומץ- יכול לעשותם בפני אנשים שהוא סומך עליהם, או בפני התרפיסט. חשוב להיזהר לא לעשות חיקויים של אחרים. שכן- בצחוק-תרפיה אין מגמה לייצר צחוק לגלגני ופוגע. אפשר לעשות חיקוי של אדם אחר רק אם הוא נותן את הסכמתו ורואה את הדברים בצורה הומוריסטית וברוח טובה.
4. האנשה של המגרעות: לתת למגרעות ולדברים שאינך אוהב בעצמך דימוי, או דמות, ולאפשר לדמות זו לדבר על ידי כתיבת דיאלוג או מונולוג של הדמות המייצגת את המגרעת, או על ידי המחזה שלה. ניתן לדבר בשם הדמות או להציג אותה באמצעות בובה מצחיקה. בכל פעם שהחיסרון בא לידי ביטוי- לנהל עם הדמות המייצגת אותו שיחה משעשעת. בשיחה חשוב לנסות להבין את הדמות הזו עם הרבה אמפטיה.
פתרון קונפליקטים באמצעות שימוש בצחוק, בהומור וביצירתיות:
1. תיאטרון חפצים או תיאטרון בובות של המריבה: בטכניקה זו, בוחרים חפצים המייצגים את המשתתפים בקונפליקט, או בובות מצחיקות, ומציגים באמצעותם את הקונפליקט. המטופל מתבקש להציג את שני הצדדים של הקונפליקט על ידי החפצים או הבובות, גם את הצד שאינו נמצא בחדר הטיפולים. תוך כדי ההמחזה- המציג נחשף גם למניעים ולתחושות של הצד השני, שכן- עליו להציג גם את הצד שלו, וכל זאת בצורה מצחיקה ומשעשעת. בסופו של דבר- המטרה היא להגיע לפיתרון ולהסכמה בין שני הצדדים המוצגים, ולבדוק אם פיתרון זה הנו בר יישום גם במציאות.
2. שימוש בקריקטורות ובקומיקס: כפי שהזכרתי לעיל, קומיקס וקריקטורה הם כלי עבודה חשובים בטיפול בצחוק. גם לגבי קונפליקטים- ניתן לצייר את המריבה בצורה מוגזמת, כששני הצדדים מוצגים בצורה הכי מגוחכת שאפשר. בקומיקס- ניתן לנהל את הדיאלוג בין הצדדים דרך ציורים ובועות מלים, וזה היתרון של הקומיקס כאמצעי להתמודדות יצירתית עם קונפליקטים.
3. הפוגה חיובית- ניסיון לשבירת המתח על ידי מחווה מצחיקה של רצון טוב: טכניקה זו אינה קלה, שכן היא דורשת מהאדם השרוי בעיצומו של קונפליקט, להתעלות על עצמו תוך כדי הקונפליקט, ולעשות מחווה חיובית או משעשעת בשיאה של המריבה.
4. האגו הליצני הגמיש: בליצנות, אחד מעקרונות היסוד הוא שליצן אינו הופך לקורבן, הוא אינו נפגע ונעלב, אלא לוקח את העלבון ומשחק איתו. בצחוק-תרפיה השאיפה היא לפתח אגו ליצני גמיש. אפשר להמחיז כיצד העלבון הוא נכון- עד כדי קיצוניות משעשעת, או להציג את ההפך שלו בצורה מוגזמת.
5. מעבר לתקשורת לא מילולית-ג'יבריש ופנטומימה: כששני הצדדים מוכנים לקחת את הקונפליקט לכיוון הומוריסטי- ומוכנים לעצור את המריבה לטובת דבר מה אחר, אפשר להפוך את הוויכוח המילולי לוויכוח בג'יבריש או בפנטומימה ובכך לפתוח ערוץ תקשורת חדש- ללא מלים- שאולי דרכו ייפתר הקונפליקט.
6. שימוש בחשיבה יצירתית: על ידי חשיבה יצירתית משותפת של שני הצדדים, אפשר לחשוב על פתרונות נוספים, מעבר לפתרונות השנויים במחלוקת. כמו למשל- החלטה שכל צד יוותר על דבר מה שקל לו לוותר עליו, ולאו דווקא על אותו דבר שהשני דרש שיוותר עליו מלכתחילה. או- פיתרון המציע דרך שבה שני הצדדים ירוויחו יותר, ולא יצטרכו לריב על "הנתחים" הקטנים, דהיינו- במקום לריב על חתיכות "העוגה", ולחשוב איך לחלק אותה, להציע רעיון שמגדיל את "העוגה", וכל צד מרוויח יותר.
העשרת אינטראקציות בין-אישיות:
1. הפתעות: הפתעות הן אלמנט חשוב מאוד בחיים של צחוק והנאה. הפתעות הן גורם להנאה רבה. לעיתים קרובות מערכות יחסים הופכות לשליליות, בגלל שלא מזינים אותם באינטראקציות חיוביות. אחת הדרכים ליצור אינטראקציות חיוביות, היא להכניס הפתעות למערכת היחסים. הפתעה יכולה להיות מתנה הומוריסטית, מתנה סמלית המביעה תשומת לב, או הפתעה גדולה.
2. לצחוק ביחד: צחוק משותף הוא דבר שיוצר קרבה וחיבור בין אנשים. בכל מערכת של יחסים בין-אישית מומלץ ליצור כמה שיותר סיטואציות של צחוק משותף.
3. לשחק ביחד: משחק משותף, הנו אמצעי נפלא להכניס זמן איכות ואנרגיה חיובית למערכת יחסים. משחק יכול להיות אינטלקטואלי ומכובד, כמו למשל- חידות היגיון. חידות היגיון הן כלי נפלא להכניס אלמנט של כייף והנאה בתקשורת עם חברים לעבודה, או אפילו בישיבות צוות. המשחק המשותף- יכול להיות גם שטותי ומצחיק, כמו למשל- קרב כריות, או משחק ילדים (מחבואים, תופסת וכד'). אפשר כמובן לבחור במשחקים ספורטיביים כמו כדורסל, פינג פונג, וכד'. רעיון מעניין הוא לקבוע יום קבוע בשבוע שבו משחקים- ובכל פעם תורו של מישהו אחר לארגן את המשחק, בהתאם לאופי של המשתתפים.
4. לשמח אחד את השני: לחשוב למה האנשים שבסביבתי זקוקים כדי להיות מאושרים יותר, ולנסות לסייע להם בכך. ביחסים הדדיים- ממילא השני ישמח לעזור לנו, אם נסביר לו למה אנו זקוקים ממנו כדי להיות מאושרים.
העצמת היכולת למשחק ולהנאה וחזרה לחוויית הילדות:
1. ליזום משחקים עם האנשים שבאים איתם במגע קבוע: למצוא רעיונות למשחקים מסוגים שונים שאפשר לשחק עם האנשים שנפגשים עמם על בסיס קבוע. כפי שהזכרתי לעיל, משחק יכול להיות פיתרון משותף של חידות היגיון או תשבצים, משחק שחמט או משחק אסטרטגיה, ויכול להיות משחק ספורטיבי, או משחק שטותי, כמו- תחרות מי מצליח להצחיק את השני טוב יותר.
2. להפוך כל דבר למשחק: אפשר לקחת משימות שגרתיות ומשעממות, ולהפוך אותן למשחק או לתחרות. גם פרויקטים עסקיים או במקומות עבודה- יכולים להפוך למשחק .
3. ליזום מועדון חברים למשחקים: לארגן כמה חברים או בני משפחה ואחת לכמה זמן לקבוע מפגש של משחק.
4. לשחזר הנאות ילדות.
העצמת היכולת לצחוק יזום:
הטכניקות של הצחוק היזום מאפשרות לזייף צחוק בסיטואציות שאין סיבה לצחוק, או כשקשה לצחוק. על ידי הצחוק היזום מקבלים את כל ההשפעות הטובות של הצחוק על הגוף ועל הנפש, שכן, המוח אינו מבדיל בין צחוק יזום לצחוק אמיתי. לכן יש היגיון רב ביזימת צחוק באופן מלאכותי. לעיתים קרובות, אחרי שמזייפים צחוק- נפתח פתח להסתכלות חדשה על הצרות, ומקבלים כוחות להתמודדות. להלן מספר רעיונות כיצד להגדיל את כמות הצחוק, גם כשאין סיבה:
1. מועדוני צחוק: להצטרף למועדון צחוק, או לייסד מועדון צחוק חדש.
2. טכניקות לזיוף צחוק (מקוצר היריעה לא אפרט כאן).
התמודדות עם בעיות, משברים מהעבר וההווה ועם מתח באמצעות צחוק והנאה והתמרה של רגשות קשים:
אחד הדברים הקשים בצחוק-תרפיה, הנו להצליח לצחוק או ליהנות כשנמצאים במשבר או במצוקה אך ברגע שהאדם מרגיש שהוא רווה מצער- וברצונו לעבור למצב רגשי אחר- הוא יכול להשתמש בטכניקות של התרפיה בצחוק.
1. תוכנית צחוק למצבי חירום: להכין תוכנית פעולה מדויקת למצב של מצב רוח רע, לכתוב את זה , ואולי אפילו למסגר את זה, ולתלות, או לשים על המקרר עם מגנט. תוכנית החירום צריכה להכיל שלושה חלקים- א. ביטוי לרגשות הקשים. ב. הסחת דעת על ידי דברים שאוהבים לעשות. ג. תרגילי צחוק מאולצים (כפי שהובא לעיל בעקרונות הצחוק היזום).
2. לשמח ולהצחיק אחרים: אם אינך יכול לשמח את עצמך, נסה לפעול בצורה שתשמח או תצחיק אנשים אחרים. אפשר לשמח אנשים מהמשפחה או חברים על ידי הפתעה קטנה, או הזמנה לבילוי, ואפשר אפילו לשמח מישהו זר- כמו לחלק מתנות קטנות לאנשים זרים שאתה פוגש ביום יום (השומר בכניסה, הקופאית בסופר וכד'. יש סיכוי סביר ש"תידבק" בצחוק או בשמחה שלהם.
3. לצייר קריקטורה או קומיקס של הצרה ושל הפיתרון: קריקטורות וקומיקס הם כאמור כלים חושבים ומרכזיים בצחוק-תרפיה. במצב משברי- אפשר לצייר את הצרה בצורה מוגזמת ומגוחכת, במבנה של קריקטורה או קומיקס. בשלב הבא- אפשר לצייר קריקטורה של פיתרון משעשע ואולי אפילו מופרך לבעיה.
4. שחרור ממתחים על ידי צחוק יזום: מתח, כאמור הנו הרסני ביותר, ומחולל צרות גופניות ונפשיות רבות. הוא יכול להופיע בתור מתח גלוי ומורגש, בצורות הקיצוניות הוא מתבטא בדפיקות לב מהירות, קשיי נשימה, ותופעות פיזיולוגיות מטרידות, והוא יכול להופיע בצורה סמויה, ולתת אותו פיזיולוגיים קלים, כמו- מתח קל בשרירים, שרירים תפוסים, עייפות, רגישות למחלות, עומס באזורים שונים בגוף, וכד'. ברגע שמזהים את המתח- על פי הצחוק- תרפיה, חשוב לעצור ולתרגל צחוק יזום (במשך שתיים עד עשר דקות). גם אם הצחוק היה מזויף, מובטחת הרפיה מיידית של המתח בגוף. צחוק יזום הנו אחת הדרכים הקלות והמהירות ביותר להוריד מתח, ואת זה אני יכולה לומר אחרי מדידות רבות של המתח אצל מטופלים לפני ואחרי צחוק יזום באמצעות ביופידבק.
5. שירה ושירי שטות: שירה עוזרת בצורה משמעותית לשיפור מצב הרוח, גם זמזום או שריקה יכולים ליצור שינוי בתחושות קשות. כמו כן, שירה גם יכולה לעזור להתמודד עם פעילויות משעממות, אך השימוש המעניין ביותר בשירה- הוא בתצורת שירי שטות. בשירי שטות אפשר לשיר באופן מטופש ומצחיק על הבעיות והצרות, ובכך להפחית מחשיבותן (רבים מאיתנו יכולים לזכור שירי שטות שחוברו בזמנים של מלחמות, ותרמו להורדת המתח באותה התקופה).
6. להפוך את הדרמה לקומדיה-שכתוב הומוריסטי לאירועים: אם נוסיף לסיפורים האישיים הפחות נעימים אלמנטים חיוביים ומשעשעים, נוכל לשחרר את המצוקות מהעבר, וליצור עתיד טוב יותר. גישה נוספות שעוזרות לשכתב סיפורי חיים: טכניקת ארגז החול של יונג. על פי גישה זו, אפשר לביים קטעים מסיפורי חיים על ידי דמויות קטנות ומשעשעות, בארגז חול, ולשחק עם הסיטואציות.
? בכל פעם שמשהו מטריד מתרחש- ספר/י לעצמך או לאדם אחר את הסיפור, כשאת/ה מוסיף אלמנטים מגוחכים, כדי לשבור את המתח.
? אפשר לכתוב סיפורים מטרידים מהעבר מחדש, בצורה שהיינו רוצים שהם יהיו (נסה/י זאת עם חמישה מקרים לא נעימים מהעבר).
? אפשר לכתוב סיפורים מטרידים מהעבר מחדש, כשמוסיפים להם פרטים מצחיקים ומשעשעים לסיפור, כך שהוא יהפוך מסיפור מטריד לסיפור מצחיק (נסה/י זאת עם חמישה מקרים לא נעימים מהעבר).
? אפשר להכין "ארגז חול" קטן, או סתם קופסא, ולהחזיק בתוכה דמויות קטנות ומצחיקות (בובות קטנות של חיות, חיילים, יצורים משעשעים). בעזרת הדמויות הללו ניתן להמחיז מחדש מאורע לא נעים שאירע, או מריבה. כל בובה תייצג את אחת הדמויות בסיטואציה. אפשר לשנות את הסיפור- כשממחיזים אותו כך שיהיה מצחיק. אם ממחיזים מריבה- כדאי לנסות להגיע לפיתרון המקובל על שני הצדדים.
הגשמת חלומות וביטוי כישרונות:
1. יום הכישרונות: אחת לשבוע או חודש, אפשר להקדיש לעצמנו יום שבו נוכל לבטא ולפתח את הכישרונות שלנו בצורה החזקה ביותר. ביום זה אפשר לקחת קורס או סדנה המפתחת את הכישרון, או לפעול לביטוי הכישרון עם חברים או לבד.
2. ביטוי כישרונות בעשייה יומיומית: מומלץ למצוא דרכים לשלב את הכישרונות, היכולות והתחביבים בעשייה היום יומית- במקום העבודה, במטלות שגרתיות, ובכל פעילות שוטפת.
3. לכידת חלומות-חתירה עיקשת למימוש חלומות ויעדים: המטרה המרכזית של התרפיה בצחוק היא לחיות חיים של צחוק והנאה. הגשמת חלומות- חשובה מאוד לחיים של הנאה, ולכן בטיפול בצחוק ובהנאה צריך לשאוף למימושם של חלומות ותקוות.
ולסיכום...
היכולת להעצים את הצחוק, את ההנאה ואת שמחת החיים היא יכולת עצומה שניתן לפתח באמצעות העקרונות והרעיונות שהצגתי לעיל. חשוב לציין שלמרות שהגישה העושה שימוש שיטתי בצחוק בתהליכים טיפוליים ובעבודת מודעות היא חדשה, ובתהליכי התפתחות- יש יותר ויותר אנשים מהתחום הטיפולי, ומהמקצועות הקשורים לצחוק (ליצנים וליצנים רפואיים) שמפתחים רעיונות דומים. כמו למשל- גישת ה"הומוריקה" (טיפול בהומור ומוזיקה) והג'לולוגיה, שנמצאות עדיין בשלבי ההתפתחות הראשוניים שלה, אך נראות כשיטות טיפול מבטיחות ומשמעותיות.
הכלים והרעיונות שהצעתי במאמר זה הם מגוונים ומקיפים, אך אני בטוחה שככול שההכרה ביכולות הריפוי העצומות של הצחוק תגדל- יפותחו עוד ועוד טכניקות ושיטות טיפוליות המבוססות של השימוש בצחוק וממוקדות בהעצמת שמחת החיים.
אחתום בברכה למימוש נעים, מהנה ומצחיק של עקרונות התרפיה בצחוק.
מאמר זה נכתב על ידי תמי שינבוים. מטפלת באומנות (M.A.), בדמיון מודרך, ובצחוק תרפיה.
מנחת סדנאות צחוק, וסדנאות בצחוק-תרפיה, בדמיון מודרך ובכלים יצירתיים למודעות ולריפוי.
כותבת דוקטורט בפסיכולוגיה וספרות. מידע מפורט יותר ניתן למצוא באתר: http://www.levsameach.com
תגובות ושאלות אפשר להפנות ל: tamami7@walla.co.il
מנחת סדנאות צחוק, וסדנאות בצחוק-תרפיה, בדמיון מודרך ובכלים יצירתיים למודעות ולריפוי.
כותבת דוקטורט בפסיכולוגיה וספרות. מידע מפורט יותר ניתן למצוא באתר: http://www.levsameach.com
תגובות ושאלות אפשר להפנות ל: tamami7@walla.co.il